Lättläst information om Ideellt Utvecklingscentrum i Örebro

Det här är Ideellt Utvecklingscentrum – IUC

Ideellt Utvecklingscentrum arbetar för att hjälpa organisationer och föreningar. 

Vi hjälper även människor som vill arbeta ideellt. Att arbeta ideellt innebär att man arbetar frivilligt utan någon lön.

En organisation eller förening är en grupp människor som har samma intresse som de vill jobba tillsammans med.

Det finns många föreningar och organisationer i Sverige. Den vanligaste föreningen är en idrottsförening.

En av våra uppgifter är att hjälpa föreningar och organisationer att synas bättre. Vi tycker det är viktigt att så många människor som möjligt får veta vilka organisationer och föreningar som finns i Örebro och vad de gör.

Vi jobbar också med att hjälpa organisationer och föreningar att samarbeta med varandra.

Man behöver inte vara med i en organisation eller förening för att få hjälp av oss. Vi finns till för alla som är intresserade av att arbeta ideellt.

Ideellt arbete och volontärer

Ideellt arbete kan vara många saker. De som arbetar ideellt kallar vi för volontärer. Att vara volontär betyder att man ger av sin tid och arbetar gratis.

Det finns många olika sorters typer av volontärer. Man kan till exempel vara fotbollstränare. Eller så kan man vara volontär och hjälpa barn med läxläsning.

I Sverige är det vanligast att man är volontär i en idrottsförening.

Det är också många som är volontärer i organisationer som hjälper människor som har det sämre än andra. De organisationerna kallas socialt inriktade organisationer.

Det här kan du få hjälp med hos oss:

Vi kan ge dig råd och tips om hur du startar en förening.

På vår hemsida kan alla föreningar och organisationer i Örebro visa upp vad de gör.

Vi har vår lokal på Storgatan 24. Där kan föreningar och organisationer låna vårt skyltfönster för att visa vad de gör.

Det går även bra att låna vår lokal om man behöver en plats att träffas på.

Om du vill gå med i en förening eller organisation kan vi hjälpa dig att hitta en som passar dig.

Vi brukar kalla Ideellt Utvecklingscentrum för IUC.

Du kan läsa mer om vad vi gör på våra andra sidor.

Om du vill träffa oss

Du kan besöka oss på Storgatan 24 i Örebro.

Vi har öppet tisdagar mellan klockan 10.00 - 17.00 och och onsdagar mellan 10.00 - 20.00.

Om du vill träffa oss på en annan tid kan du ringa oss på telefonnummer: 019-18 52 10.

Du kan även skicka e-post till oss. Adressen är iucorebro@cesam.se

Vi arbetar för att hjälpa organisationer och föreningar.

Att arbeta ideellt innebär att man arbetar frivilligt utan någon lön.

Om du vill gå med i en förening eller organisation kan vi hjälpa dig att hitta en som passar dig.

Huvudman

Cesam
IUC Storgatan 24, 70361 Örebro, Tel 019-18 52 10, epost: iucorebro@cesam.se
Utvecklad av Open IT